22072017Headline:

Διορία δυο βδομάδες για να κλείσει η συμφωνία

 

 

Και αυτό γιατί στις 10 Μαρτίου η κυβέρνηση «καίγεται» να λάβει την πολιτική εντολή του Eurogroup για την εκταμίευση πακέτου δόσεων 10,1 δισ. ευρώ, χρήματα που θα καλύψουν τις χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας ως τον Αύγουστο και θα επιτρέψουν στη χώρα να γυρίσει σελίδα, ρίχνοντας το βάρος στη διευθέτηση του χρέους και στην επανεκκίνηση της οικονομίας. Η συμφωνία της τρόικας για τη μη λήψη νέων μέτρων το 2014, με βάση την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος πολύ πάνω από τον στόχο το 2013 (άνω του 1,5 δισ. ευρώ έναντι 0, δηλαδή ισοσκελισμού του πρωτογενούς ισοζυγίου, που επιτάσσει το Μνημόνιο) είναι το «ατού» του υπουργού Οικονομικών κ. Γιάννη Στουρνάρα.
Η τρόικα θα ρωτήσει πόσο «κοστίζουν» οι αποφάσεις της Δικαιοσύνης για τους ενστόλους και ποιο μέρος του πλεονάσματος θα δοθεί στις ασθενέστερες τάξεις (συνταξιούχοι κ.λπ.) και ασφαλώς θα ελέγξει με τους ανθρώπους της τα νούμερα στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Παράλληλα στο υπουργείο Οικονομικών εντόπισαν ταμειακά διαθέσιμα ύψους 3 δισ. ευρώ σε φορείς του Δημοσίου τα οποία θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού.
Ωστόσο ακόμη και αν επιτευχθεί η συμφωνία στο Eurogroup της 10ης Μαρτίου, αυτή θα συνοδεύεται από ορόσημα και προαπαιτούμενα τα οποία θα πρέπει να τηρήσει η Ελλάδα με την κατάρτιση και την ψήφιση εφαρμοστικού νόμου από τη Βουλή πριν από το Πάσχα.
Νέα αξιολόγηση της τρόικας αναμένεται τον Ιούνιο, μετά τις ευρωεκλογές, η οποία θα επικεντρωθεί πλέον στο χρηματοδοτικό κενό και στις αποφάσεις για το χρέος.
Υστερα από δύο μήνες απουσίας από την Αθήνα, οι κ.κ. Πόουλ Τόμσεν (ΔΝΤ), Ματίας Μορς (ΕΕ) και Κλάους Μαζούχ (ΕΚΤ) αναμένεται ότι θα συναντηθούν τη Δευτέρα τόσο με τον κ. Στουρνάρα όσο και με τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Κωστή Χατζηδάκη.
Στο επίκεντρο των διαπραγματεύσεων θα βρεθεί η υλοποίηση των προτάσεων του ΟΟΣΑ, σε ποσοστό κοντά στο 100%, αντί για 80% που επιθυμούσε αρχικώς η κυβέρνηση. Η τρόικα θα ζητήσει αναλυτικό και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα εφαρμογής των μέτρων τόνωσης του ανταγωνισμού. Αλλωστε δεν λείπει η γκρίνια ότι η κυβέρνηση προστατεύει κατεστημένα συμφέροντα σε βάρος των καταναλωτών τόσο στην περίπτωση του γάλακτος όσο και σε αυτή των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων.
Κομμάτι του παζλ είναι πλέον και το γεγονός ότι η «χημεία» του κ. Στουρνάρα με τα στελέχη της τρόικας έχει χαλάσει. Και στις δύο πλευρές κυριαρχεί η καχυποψία. Εσχάτως η ρητορική της τρόικας έχει αλλάξει. Τα στελέχη της τριμερούς πέρασαν αυτή την εβδομάδα στην αντεπίθεση κατηγορώντας την κυβέρνηση (σε συνομιλίες με δημοσιογράφους στις Βρυξέλλες και αλλού) ότι έχει εφαρμόσει μόλις το 50% των μεταρρυθμίσεων που έχει δεσμευθεί να υλοποιήσει.
Είχαν προηγηθεί βέβαια οι «ρουκέτες» Στουρνάρα, ο οποίος τους κατηγόρησε ότι πρότειναν έναν καταστροφικό δρόμο για την Ελλάδα τον Σεπτέμβριο του 2013, όταν του ζήτησαν νέα μέτρα για το 2014, με βάση δικούς τους, λανθασμένους όπως αποδείχτηκε υπολογισμούς για το πρωτογενές πλεόνασμα και την ύφεση…
Ο άγραφος κανόνας με τον οποίο λειτουργεί η τρόικα (τουλάχιστον στην Ελλάδα) λέει ότι η χώρα πρέπει να καλύψει το 75% των απαιτήσεων του Μνημονίου σε επίπεδο διαρθρωτικών αλλαγών ώστε να δοθεί το πράσινο φως για την εκταμίευση της επόμενης δόσης. Ενα «σπριντ» της τελευταίας στιγμής εκτιμάται ότι θα καλύψει τις απαιτήσεις…

Πέντε αγκάθια

  • Πέρα από τη λίστα του ΟΟΣΑ (με σημεία τριβής το γάλα και τα φάρμακα) τα βασικά «αγκάθια» στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης παραμένουν τα εξής:
  • Δημοσιονομικό κενό 3 δισ. ευρώ το 2015. Η ολοκλήρωση μέτρων έκτακτου χαρακτήρα (one off) δημιουργεί την ανάγκη για νέες περικοπές την επόμενη χρονιά με το βασικό πρόβλημα να εντοπίζεται στο Ασφαλιστικό. Το πιθανότερο είναι η συζήτηση αυτή να παραπεμφθεί για το καλοκαίρι.
  • Επιτάχυνση των διαδικασιών για την αναδιάρθρωση του Δημοσίου (κινητικότητα-συγχωνεύσεις-απολύσεις), με βασική εκκρεμότητα τον καθορισμό του στόχου για την κινητικότητα.
  • Απελευθέρωση του καθεστώτος ομαδικών απολύσεων στον ιδιωτικό τομέα. Η κυβέρνηση αντιδρά, αναζητείται συμβιβαστική φόρμουλα.
  • Μείωση κατά 3,9% των εργοδοτικών εισφορών, με την τρόικα να πιέζει να γίνει από εφέτος και την πλευρά Στουρνάρα να αντιπροτείνει τη σταδιακή μείωση σε βάθος τριετίας, έτσι ώστε να επιμεριστεί η επιβάρυνση των 850 εκατ. ευρώ για τα Ταμεία.
  • Κατάργηση των φόρων υπέρ τρίτων ή τουλάχιστον των περισσοτέρων από όσους ισχύουν σήμερα.
«Εσφαλμένες εκτιμήσεις» Σκληρή κριτική στην τρόικα και από τον Ντάνιελ Γκρος Σκληρή κριτική για τον ρόλο της τρόικας στην Ελλάδα ασκεί (και) η έκθεση που ετοίμασε ο επικεφαλής του Κέντρου για την Ευρωπαϊκή Πολιτική στις Βρυξέλλες (CEPS) κ. Ντάνιελ Γκρος.  Θέμα της είναι τα αποτελέσματα εφαρμογής των μνημονίων στις χώρες που εντάχθηκαν σε μηχανισμούς στήριξης (Ελλάδα, Ιρλανδία, Πορτογαλία και Κύπρος) από το 2010 και μετά.
«Ο αρχικός σχεδιασμός ήταν ανεπαρκής» αναφέρει το CEPS για τη λειτουργία της τρόικας στην Ελλάδα και στέκεται, όπως και το ΔΝΤ, στους λανθασμένους πολλαπλασιαστές που χρησιμοποιήθηκαν για τον υπολογισμό των επιπτώσεων της λιτότητας στην οικονομική ανάπτυξη. Η μελέτη αξιολόγησης του Κέντρου συντάχθηκε για λογαριασμό του Ευρωκοινοβουλίου και ολοκληρώθηκε αυτή την εβδομάδα.
«Το πρώτο ελληνικό πρόγραμμα δεν ήταν πετυχημένο» συμπεραίνεται σε αυτήν. Μεταξύ άλλων οι εσφαλμένες εκτιμήσεις για την ύφεση οδήγησαν σε λανθασμένες εκτιμήσεις για την πορεία του χρέους (ως ποσοστού του ΑΕΠ) καθώς το ΑΕΠ του 2013 ήταν τελικά 20% χαμηλότερο σε σύγκριση με όσα προέβλεπαν τα στελέχη της τρόικας τον Μάιο του 2010. Ως αρνητικές για τη ρευστότητα αλλά και για την εμπιστοσύνη περιγράφονται οι συνέπειες από τη συμφωνία για τη μείωση του χρέους (PSI) το 2012.
Συνολικά η ζημιά που προκάλεσαν τα λάθη της τρόικας στην Ελλάδα δεν ήταν διόλου ευκαταφρόνητη. Ο φαύλος κύκλος της ύφεσης και της πολιτικής αβεβαιότητας επηρέασε σοβαρά την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό και έριξε στο ναδίρ τις επενδύσεις, συμπεραίνει η ομάδα των οικονομολόγων υπό τον κ. Γκρος.