Από το γάλα υψηλής παστερίωσης στο φρέσκο – Στροφή των καταναλωτών

Μία νέα κατηγορία γάλακτος, η οποία βρίσκεται στην ουσία ανάμεσα στο «φρέσκο» και στο υψηλής παστερίωσης, αποφάσισε να τοποθετήσει στην αγορά η FrieslandCampina Hellas. Πρόκειται για το γάλα «Νουνού εκλεκτό» με διάρκεια ζωής 10 ημερών, με το οποίο η εταιρεία φιλοδοξεί να «χτυπήσει» τον ανταγωνισμό και στις τρεις κατηγορίες που καθιερώθηκαν με τον νόμο 4254/2014: το παστεριωμένο γάλα, γνωστό ως «φρέσκο», το υψηλής θερμικής επεξεργασίας, γνωστό ως «υψηλής παστερίωσης» και το λεγόμενο «γάλα ημέρας».
Είναι μάλιστα η πρώτη φορά που η εν λόγω εταιρεία προχωρά στην παραγωγή γάλακτος διάρκειας ζωής σχετικά ολίγων ημερών, αφού μέχρι τώρα δραστηριοποιούνταν στις κατηγορίες υψηλής παστερίωσης (με διάρκεια ζωής 36 ημερών) και εβαπορέ.
Πρόκειται για γάλα ήπιας θερμικής επεξεργασίας παστεριωμένο σε θερμοκρασία 84 βαθμών Κελσίου για 15 δευτερόλεπτα. Βάσει του νόμου το απλό παστεριωμένο πρέπει να παστεριώνεται στους 71,7 βαθμούς Κελσίου για 15 δευτερόλεπτα ή σε χαμηλότερη θερμοκρασία για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ενώ το «υψηλής θερμικής επεξεργασίας» σε θερμοκρασία από 85 έως 127 βαθμούς Κελσίου.
Το νέο προϊόν, σύμφωνα με την εταιρεία, παράγεται από ελληνικό φρέσκο γάλα ημέρας μέσα σε 24 ώρες από τη συλλογή του, κάτι που αποτελεί μία από τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληροί ένα γάλα για να χαρακτηρισθεί «γάλα ημέρας». Η εταιρεία φυσικά δεν το ονομάζει έτσι, καθώς απουσιάζουν οι λοιπές προϋποθέσεις, όμως γίνεται σαφής η πρόθεση να τονισθεί η «φρεσκάδα» και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του νέου προϊόντος.

Μάλιστα, η διανομή του γίνεται αποκλειστικά με τα ιδιόκτητα φορτηγά της FrieslandCampina Hellas, προκειμένου να ελέγχεται πλήρως η διασφάλιση της ποιότητας του προϊόντος. Αλλωστε το νέο γάλα διατίθεται μόνο στις αγορές της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας. Με την επωνυμία «Εκλεκτό» παράγεται και ένα ελληνικό ημίσκληρο τυρί, όμως στις προθέσεις της FrieslandCampina Hellas είναι να διευρύνει το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων με αυτό το σήμα. Γάλα το οποίο έχει παστεριωθεί σε σχετικά χαμηλή θερμοκρασία, στους 73 βαθμούς Κελσίου, αλλά έχει διάρκεια ζωής 16 ημερών παράγει και η «Ολυμπος», η οποία ωστόσο δραστηριοποιείται και στο «φρέσκο».
Η επιλογή της Friesland υπαγορεύεται σε μεγάλο βαθμό από τη στροφή των καταναλωτών από το γάλα υψηλής παστερίωσης στο απλό παστεριωμένο, στροφή η οποία οφείλεται αφενός στην αύξηση της διάρκειας ζωής του παστεριωμένου από τις πέντε στις επτά ημέρες και αφετέρου στη «συμφωνία κυρίων» για μείωση των τιμών γάλακτος.
Από τις αρχές του έτους έως τις 17 Μαΐου 2015 με βάση τα στοιχεία της εταιρείας έρευνας αγοράς IRI, ενώ συνολικά οι πωλήσεις της αγοράς λευκού γάλακτος υποχωρούν κατά 9,5%, οι πωλήσεις του «φρέσκου» γάλακτος αυξήθηκαν κατά 3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Επιπλέον, το μερίδιο σε αξία του «φρέσκου» παρουσιάζει ανοδική πορεία και φέτος διαμορφώνεται σε 40,5%, από 37,2% το 2014 και 34,8% το 2013. Αντίστροφη πορεία ακολουθεί το γάλα υψηλής παστερίωσης, με το μερίδιό του να υποχωρεί στο 36,7% από 37,5% το 2014 και 39,56% το 2013.
Οι αλλαγές στη νομοθεσία και οι ανάγκες των καταναλωτών οδηγούν τις εταιρείες στην παραγωγή νέων προϊόντων. Πιο χαρακτηριστική είναι ίσως η περίπτωση του «γάλακτος ημέρας», καθώς το παράδειγμα της «Δέλτα» ακολούθησαν και άλλες εταιρείες, όπως η «Δωδώνη», η «Τρίκκη», η «Εβροφάρμα».