Πρωτογενές πλεόνασμα στο 1,2% του ΑΕΠ ο βασικός στόχος της κυβέρνησης

Στην αποσαφήνιση πως το βασικό σενάριο της ελληνικής κυβέρνησης για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2015 αναφέρεται σε στόχο 1,2% του ΑΕΠ προχώρησαν σήμερα Πέμπτη πηγές του Μαξίμου και το υπουργείο Οικονομικών, προσθέτοντας ότι αν τα μέτρα που προτείνονται στους θεσμούς αποδώσουν, το επιπλέον πλεόνασμα θα κατευθυνθεί σε κοινωνικές δράσεις.

Οι κυβερνητικές πηγές προχώρησαν σε εκτενή σχολιασμό της διαρροής του «κειμένου εργασίας» που κατέθεσε η ελληνική πλευρά στο Brussels Group, ενώ εισήλθαν και σε ζητήματα σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις.

Το Μαξίμου υποστηρίζει πως η διαρροή της λίστας μεταρρυθμίσεων του υπουργείου Οικονομικών, δεν έγινε από την ελληνική πλευρά και διαβιβάσθηκε επιλεκτικά με αποτέλεσμα να παρερμηνεύονται οι δημοσιονομικοί στόχοι που θέτει η κυβέρνηση. «Η όποια λίστα αποτελεί «κείμενο εργασίας» και όχι συμφωνία», ανέφεραν.

Αφού ξεκαθάρισαν ότι η πρόβλεψη του υπουργείου Οικονομικών αναφέρεται σε ανάπτυξη 1,4% του ΑΕΠ για το 2015 και 2,9% για το 2016, οι ίδιες πηγές τόνισαν πως τα όποια μέτρα συμφωνηθούν δεν θα είναι υφεσιακά και θα αποσκοπούν στην διεύρυνση της φορολογικής βάσης, ώστε να σταματήσουν να πέφτουν τα βάρη στους μισθωτούς, τους συνταξιούχους και γενικότερα στη μεσαία τάξη.

Σχετικά με το θέμα της καταγραφής πρωτογενούς πλεονάσματος 3% για το 2015 το οποίο ανέκυψε χθες μετά τη δημοσιοποίηση του κειμένου εργασίας οι πηγές του Μαξίμου ανέφεραν: «Στη λίστα του υπουργείου Οικονομικών, που επαναλαμβάνεται είναι «κείμενο εργασίας», εκτιμάται ότι τα νέα μέτρα, αν εφαρμοστούν επιτυχώς όλα, μπορούν να δώσουν δημοσιονομικό όφελος από 4,7 δισ. έως και 6,1 δισ. ευρώ. Πότε, όμως, κανένα μέτρο δεν αποδίδει πλήρως, ενώ, αν υπάρχει πλεόνασμα πάνω από 1,5%, προφανώς και δεν θα πάει στη μαύρη τρύπα του χρέους, αφού η απόφαση του Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου ήταν σαφέστατη: η υποχρέωση για υπερβολικά υψηλά πλεονάσματα αποτελεί πλέον παρελθόν».

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές εφόσον η κυβέρνηση καταφέρει μεγαλύτερα από τη δέσμευση (1,2% έως 1,5%) πλεονάσματα, αυτά θα επιστραφούν σε κοινωνικές ομάδες που βιώνουν τραγικά τις συνέπειες της κρίσης, μέσα από την υλοποίηση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης, π.χ. κοινωνική πολιτική, φοροαπαλλαγές, κ.α…

«Το βασικό σενάριο, λοιπόν, είναι πρωτογενές πλεόνασμα 1,2% με 1,5% του ΑΕΠ και αν τα μέτρα αποδώσουν, το επιπλέον πλεόνασμα θα κατευθυνθεί σε κοινωνικές δράσεις», σημείωναν με επίταση.

Ακόμη, επανέλαβαν πως ο ΕΝΦΙΑ θα καταργηθεί μέσα στο 2015 και θα αντικατασταθεί από τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας και ότι στο δεύτερο εξάμηνο του 2015 θα έλθει στη Βουλή ο νέος φορολογικός νόμος που θα περιλαμβάνει το αφορολόγητο όριο στα 12.000 ευρώ για τα εισοδήματα του 2015, τα οποία θα δηλωθούν το 2016.

Στο θέμα του πρωτογενούς πλεονάσματος 2015 αναφέρθηκε και το υπουργείο Οικονομικών ξεκαθαρίζοντας πως παραμένει σταθερός ο στόχος του 1,2%. Η σχετική ανακοίνωση αναφέρει:

«Κάποιοι έσπευσαν να αναφέρουν και να σχολιάσουν ότι η Ελληνική Κυβέρνηση προσβλέπει σε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους πάνω από 3% του ΑΕΠ μέσω της εφαρμογής των προτεινόμενων μεταρρυθμίσεων.

»Το υπουργείο Οικονομικών θα ήθελε να καταστήσει σαφές, για ακόμη μια φορά, ότι παραμένει σταθερό στο στόχο του 1,2%, καθώς αυτό το ποσοστό είναι κοντά στην ελάχιστη τιμή των προβλέψεών του και όχι στη μέγιστη, την οποία χρησιμοποίησαν εκείνοι που μίλησαν για ποσοστό πάνω από 3%.

»Αν, τελικώς, επιτευχθούν τα υψηλότερα επίπεδα των προβλεπόμενων στόχων εσόδων (στους οποίους το υπουργείο δεν βασίζεται) τότε θα αυξηθούν ανάλογα οι (πολύ χαμηλές) δημόσιες δαπάνες και, βεβαίως, οι δαπάνες για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.

«Μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα σε μια περίοδο κρίσης υπονομεύουν την ανάκαμψη και, προφανώς, δεν αποτελούν μέρος του σχεδιασμού του υπουργείου».