Στη τελική ευθεία εισέρχεται η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ

Στη τελική ευθεία εισέρχεται η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιάς, η οποία όπως εξελίχθηκε έχει μετατραπεί σε μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για το ΤΑΙΠΕΔ αλλά και την ίδια την κυβέρνηση.

Ο διαγωνισμός για το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ είναι ο πρώτος αυτού του βεληνεκούς που πραγματοποιείται από την συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Υλοποιείται, δε, σε μια περίοδο όπου κυβερνητικές πράξεις η παραλείψεις οδηγούν σε αναστολή επιχειρηματικών επενδύσεων (Ελληνικός Χρυσός), σε αθέτηση συμβατικών υποχρεώσεων (ΟΠΑΠ) και σε καθυστερήσεις στην ανάληψη ιδιωτικών επενδυτικών πρωτοβουλιών (ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Ελληνικό, υδατοδρόμια, κ.α.).

Μια θετική εξέλιξη – και, κυρίως, ένα αρκούντως ικανοποιητικό τίμημα – για την παραχώρηση του λιμανιού στην Cosco Group που υπέβαλε τη μόνη δεσμευτική πρόταση θα μπορούσε να στείλει ένα σαφές μήνυμα για την αλλαγή στάσης της κυβέρνησης απέναντι στο μείζον ζήτημα της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας. Δεν έχει περάσει άλλωστε πολύς καιρός από τη ρητορική περί “ξεπουλήματος”, “διαδικασίας – σκάνδαλο” και “φωτογραφικής πρόσκλησης” που καθυστέρησαν επί μακρόν τη διαδικασία με αποτέλεσμα να επιδεινωθεί αισθητά το περιβάλλον εντός του οποίου υλοποιείται η πώληση.

Υπό την έννοια αυτή, στελέχη της αγορά επισημαίνουν ότι ο διαγωνισμός υλοποιείται σε μια δυσμενής συγκυρία για τον πωλητή, το ελληνικό δημόσιο, με την οικονομία σε ύφεση, τις ναυλαγορές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων υπό σφοδρή πίεση και την ίδια τη Cosco να βρίσκεται αντιμέτωπη με μεγάλες οικονομικές ζημίες και σε διαδικασία συγχώνευσης με την, επίσης κρατική, China Shipping Group Company.

Η απόφαση των Δανών της APM Terminals (θυγατρικής της εισηγμένης AP Moeller – Maersk, η οποία και στρέφει πλέον την προσοχή της στο διαγωνισμό του ΟΛΘ) και των Φιλιππινέζων της International Container Terminal Services να μην καταθέσουν δεσμευτική πρόταση για τον ΟΛΠ, αφήνει τους Κινέζους “παίζουν μπάλα” μόνοι τους στο διαγωνισμό.

Ως αποτέλεσμα, οι προσδοκίες για θεαματική βελτίωση του τιμήματος που κατέθεσε η Cosco έχουν περιοριστεί, αν και οι επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ έχουν αποδυθεί σε μια έντονη προσπάθεια να το πετύχουν. Από την περασμένη Τρίτη, όταν κατατέθηκε η προσφορά των Κινέζων, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται σε διαρκείς επαφές και συναντήσεις προκειμένου να πετύχει το μεγαλύτερο δυνατό τίμημα.

Όλα, πάντως, θα ξεκαθαρίσουν αύριο Τετάρτη 20 Ιανουαρίου, στη συνεδρίαση του δ.σ. του ΤΑΙΠΕΔ που έχει προγραμματιστεί για τις απογευματινές ώρες. Να σημειωθεί ότι το Ταμείο διατηρεί το δικαίωμα να ζητήσει ξανά βελτίωση του τιμήματος, αλλά και να καταστήσει το διαγωνισμό άγονο εάν το προσφερόμενο τίμημα δεν είναι ικανοποιητικό με βάση την αποτίμηση που έχει πραγματοποιηθεί. Σύμφωνα, πάντως, με δημοσίευμα της Wall Street Journal το οποίο επικαλείται πηγές που έχουν γνώση της συναλλαγής, η προσφορά των Κινέζων για το 67% των μετοχών του ΟΛΠ ανέρχεται κοντά στα 700 εκατ. ευρώ, στα οποία περιλαμβάνονται περίπου 350 εκατ. ευρώ για επενδύσεις υποδομών την επόμενη πενταετία.

Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, προβλέπεται η διάθεση αρχικά ποσοστού 51% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ ΑΕ και εν συνεχεία, σε ορίζοντα πενταετίας, θα διατεθεί επιπλέον ποσοστό 16% σε τέσσερις προκαθορισμένες ημερομηνίες, οι οποίες θα συνδεθούν με την πρόοδο στις επενδύσεις που έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει η Cosco. πέραν του ποσοστού που θα διατεθεί, στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΛΠ συμμετέχουν το βρετανικό επενδυτικό κεφάλαιο Lansdowne Partners International Limited (8,41%) και άλλα funds με μικρότερες θέσεις, μεταξύ των οποίων η Blackrock, η Bank New York Mellon Service, η Teachers Advisors INC, η John Hancock Advisers LLC, η State Street Global, η BHF Kleinwort Benson Group, ασφαλιστικές όπως η Generali, η ING, η Allianz κ.α.