ΤΑΙΠΕΔ: Η Ελλάδα πιθανόν να μην πιάσει τον φετινό στόχο των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις

Η Ελλάδα πιθανόν να μην πιάσει τον φετινό στόχο των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις λόγω καθυστερήσεων στη συμφωνία για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων με την γερμανική Fraport, δήλωσε ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ σε συνέντευξη στο Reuters την Τετάρτη.

Με βάση το τρίτο μνημόνιο, ύψους 86 δις ευρώ, που υπογράφηκε τον περασμένο μήνα, ο στόχος των εσόδων από τις ιδιωτικοποιήσεις διαμορφώνεται στα 1,4 δις ευρώ για φέτος.

Η κοινοπραξία Fraport-Slentel επελέγη στα τέλη του 2014 ως ο προτιμητέος επενδυτής για την διαχείριση 14 περιφερειακών αεροδρομίων, προσφέροντας 1,2 δις ευρώ.

Πρόκειται για την μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση από την έναρξη της κρίσης χρέους.

Αλλά η συμφωνία, καθώς και άλλες ιδιωτικοποιήσεις, όπως η πώληση ποσοστού 67% στον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ πάγωσαν αφότου ανέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ μετά τις εκλογές του Ιανουαρίου.

Παρά το ότι το πρόγραμμα έχει επανεκκινήσει, η συμφωνία με την Fraport ίσως να μην ολοκληρωθεί εγκαίρως ώστε να μπορέσει να εισπραχθεί το τίμημα του 1,2 δις ευρώ μέχρι τον Δεκέμβριο, αν και ο στόχος των εσόδων για το 2016 φαίνεται ρεαλιστικός, δήλωσε ο Πιτσιόρλας.

Ο στόχος των εσόδων από το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων έχει προσδιοριστεί στα 3,7 δις ευρώ για το 2016 και στα 1,3 δις ευρώ για το 2017.

«Μέχρι το τέλος του 2015, το ΤΑΙΠΕΔ θα υλοποιήσει ένα πολύ σημαντικό τμήμα της πρώτης φάσης αυτού του προγράμματος, όμως ο οικονομικός στόχος του 1,4 δις είναι ανέφικτος» δήλωσε ο Πιτσιόρλας.

«Αντίθετα, θεωρώ ρεαλιστικό να πετύχουμε τους στόχους του 2016.»

Ο Πιτσιόρλας, ο έκτος κατά σειρά επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ από την σύσταση του Ταμείου το 2010, αναμένει η συμφωνία με την Fraport να ολοκληρωθεί φέτος, αλλά θα χρειαστούν αρκετοί μήνες για να τεθεί σε ισχύ η σύμβαση και να εισπραχθεί το τίμημα.

Με βάση τη συμφωνία με τους δανειστές, η Fraport θα αναλάβει την διαχείριση των αεροδρομίων τον Μάρτιο.

«Εάν η Fraport δεν είναι έτοιμη για την υπογραφή της σύμβασης στις αρχές Οκτωβρίου, οπότε λήγει και η εγγυητική της επιστολή, θα μπορούσαμε να συζητήσουμε μια μικρή παράταση» είπε ο Πιτσιόρλας.

«Μετά την υπογραφή, απαιτούνται διαδικασίες αρκετών μηνών μέχρι να φτάσουμε στο σημείο να τεθεί σε ισχύ η σύμβαση και να καταβληθεί το τίμημα των 1,234 δις».

Η Fraport από την πλευρά της δήλωσε τον Αύγουστο ότι δεν περιμένει πια ολοκλήρωση της συμφωνίας φέτος λόγω της μακράς διακοπής των διαπραγματεύσεων.

Το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων έχει αποφέρει έσοδα 3,5 δις ευρώ περίπου από το 2010 και μετά, πολύ χαμηλότερα του αρχικού στόχου των 50 δις ευρώ. Ο στόχος αυτός έχει αναθεωρηθεί πτωτικά πολλές φορές λόγω των μη ικανοποιητικών εσόδων.

Ο Πιτσιόρλας είπε ότι το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα συνεδριάσει την Πέμπτη για να εγκρίνει την αλλαγή της προκήρυξης για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ.

Οι επενδυτές θα κληθούν να υποβάλουν προσφορές για το 51% του λιμανιού μέχρι τον Φεβρουάριο αντί του 67% που είχε αρχικά ανακοινωθεί ότι πωλείτο με τη δυνατότητα να αποκτήσουν επιπλέον 16% ανάλογα με τις επενδύσεις που θα κάνουν.

«Συνεχίζουν να ενδιαφέρονται πολύ ενεργά και οι 8 προεπιλεγέντες και ο νικητής θα κληθεί να επενδύσει γύρω στα 100 εκατ. ευρώ περίπου», είπε.

Η APM terminals, η Duferco Holding, η Russian Railways, η International Containers Terminal Services και η Mitsui & Co είναι ανάμεσα στους προεπιλεγέντες.

Η κυβέρνηση πέτυχε το 2013 συμφωνία με την αζέρικη SOCAR για την πώληση του 16% του ΔΕΣΦΑ, αλλά η συναλλαγή δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί λόγω ενστάσεων της ΕΕ για θέματα ανταγωνισμού.

Η SOCAR επιβεβαίωσε την περασμένη εβδομάδα το ενδιαφέρον της για την εξαγορά του ποσοστού και ο Πιτσιόρλας είπε ότι η πώληση θα ολοκληρωθεί εντός του έτους.

«Αυτή τη στιγμή υπάρχει έντονο ενδιαφέρον ευρωπαϊκών εταιρειών, όπως η βέλγικη Fluxys, για συμμετοχή στη διαμόρφωση του τελικού σχήματος που θα πάρει το σύνολο του 66% των μετοχών, καθώς η Socar για λόγους που έχουν να κάνουν με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς θα πρέπει να μεταβιβάσει το 17% σε τρίτη εταιρεία», δήλωσε ο Πιτσιόρλας.

Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ ήταν αισιόδοξος για την έκβαση της υπόθεσης με τον Αστέρα Βουλιαγμένης, όπου το Συμβούλιο της Επικρατείας μπλόκαρε νωρίτερα φέτος την πώληση στο αραβοτουρκικό fund λόγω του χωροταξικού.

«Για τον Αστέρα εκτιμώ ότι άμεσα θα ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις με τους επενδυτές που κέρδισαν το διαγωνισμό ώστε να βρεθεί λύση που θα ικανοποιεί τόσο το business plan του επενδυτή όσο και τους όρους που τέθηκαν με τη γνωμοδότησή του ΣτΕ.»

Ο Πιτσιόρλας είπε επίσης ότι η υλοποίηση της σύμβασης για την παραχώρηση του Ελληνικού στην Lamda Development θα ξεκινήσει αμέσως μετά τις εκλογές του Σεπτεμβρίου.