Τι απαντούν οι εμπειρογνώμονες των θεσμών στις αλλαγές στην φορολογία εισοδήματος

Οι εμπειρογνώμονες των θεσμών θεωρούν ότι το σχέδιο για τις αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος που έδωσε το υπουργείο Οικονομικών μπορεί πράγματι να αυξάνει, τουλάχιστον σε επίπεδο προβλέψεων, τα φορολογικά έσοδα, ωστόσο, το κάνει αυτό διευρύνοντας τη φορολογική βάση κάθετα και όχι οριζόντια.

Με άλλα λόγια θα κληθούν να πληρώσουν περισσότερα αυτοί που ήδη πληρώνουν και οι οποίοι θα έχουν στη συνέχεια την πιο ορθολογική αντίδραση: είτε θα δηλώσουν λιγότερα λόγω φοροδιαφυγής, είτε θα δηλώσουν λιγότερα επειδή θα εργάζονται και θα επενδύουν λιγότερο.

Πηγές των θεσμών αναγνωρίζουν, πάντως, ότι το σχέδιο είναι σύμφωνο με τις ιδεολογικές προσεγγίσεις του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου ο οποίος δεκ κρύβει την προτίμησή του σε ακόμη μεγαλύτερους συντελεστές “φορολόγησης του πλούτου” από αυτούς που πρότεινε τελικά στους δανειστές.

Το σχέδιο, πάντως, που παρέδωσε στους θεσμούς το υπουργείο Οικονομικών πολύ δύσκολα θα πάρει την έγκρισή τους για να έρθει στη Βουλή. Πάσχει, σύμφωνα με πηγές των δανειστών, από αντιαναπτυξιακά κίνητρα και κυρίως είναι πλούσιο σε αντικίνητρα για τη φοροδιαφυγή.

Πιο συγκεκριμένα οι ενστάσεις είναι οι εξής:

– ενώ προτείνεται νέος ανώτατος συντελεστής 50% η ελληνική πρόταση προβλέπει και διατήρηση της εισφοράς αλληλεγγύης. Αυτό, όπως λένε οι ίδιες πηγές, σημαίνει ότι πάμε σε ανώτατο συντελεστή 58% από 50% που είναι ήδη σήμερα (42% ο ανώτατος συντελεστής της κλίμακας των μισθωτών και 8% ο ανώτατος συντελεστής της εισφοράς).

Συντελεστής 58% δεν μπορεί παρά να θεωρείται ληστρικός, αντιαναπτυξιακός και κίνητρο για τη φοροδιαφυγή.

– καταργείται η διαρθρωτική μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος που έγινε το 2013 υπό τις ευλογίες της τρόικας. Πυρήνας αυτής της μεταρρύθμισης ήταν η αυτοτελής φορολόγηση κάθε πηγής εισοδήματος με σχετικά χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές στα χαμηλά κλιμάκια (πλην του εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα) που αυξάνοντας προοδευτικά.

Το βασικό θετικό σημείο αυτού του συστήματος είναι ότι δεν τιμωρούνται με φορολογική εξόντωση όσοι έχουν εισόδημα από πολλαπλές πηγές εισοδήματος. Με την καθιέρωση της ενιαίας κλίμακας φορολόγησης οι φορολογούμενοι που πολλαπλές πηγές εισοδήματος τιμωρούνται και έτσι έχουν αντικίνητρο για επενδύσεις (π.χ. σε ακίνητα) και για υψηλότερο εισόδημα (π.χ. επενδύσεις σε γνώση και κατάρτιση που οδηγεί σε υψηλότερο εισόδημα).

Οι επικεφαλής των θεσμών αναχωρούν σήμερα από την Αθήνα και αναμένεται να επιστρέψουν μετά από περίπου δέκα ημέρες με τις ακριβείς παρατηρήσεις τους για το φορολογικό πεδίο. Αυτό που θεωρείται βέβαιο ότι θα απαιτήσουν είναι να τηρηθούν οι δεσμεύσεις που απορρέουν από την συμφωνία του καλοκαιριού. Ποιες είναι αυτές; Διατήρηση της αυτοτελούς φορολόγησης των ενοικίων αλλά με αύξηση συντελεστών, επανεξέταση των φοροαπαλλαγών όπως είναι η έκπτωση φόρου 2.100 ευρώ που δίνεται σε μισθωτούς και συνταξιούχους και ενσωμάτωση της έκτασης εισφοράς στη φορολογική κλίμακα (στην πράξη ζητείται οι φορολογικές κλίμακες να φέρνουν το εισπρακτικό αποτέλεσμα της εισφοράς, δηλαδή επιπλέον περίπου 1,1 δισ. ευρώ).