Χωρίς υποδιοικητές παραμένει εδώ και μήνες η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας

Χωρίς υποδιοικητές παραμένει εδώ και μήνες η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), εξέλιξη που δημιουργεί κενά στην ομαλή λειτουργία της, σε μία κρίσιμη συγκυρία για το Αιγαίο.

Το γεγονός κρίνεται από την αεροπορική αγορά ως διόλου ασήμαντο, καθώς η μεν απουσία του υποδιοικητή αεροδρομίων καθιστά δυσκολότερη τη φυσιολογική μετάβαση των περιφερειακών αεροδρομίων από το δημόσιο στο ιδιωτικό καθεστώς, η δε έλλειψη υποδιοικητή Αεροναυτιλίας δημιουργεί λειτουργικό πρόβλημα στο FIR Αθηνών, την ώρα μάλιστα που το ΝΑΤΟ βρίσκεται στο Αιγαίο και η Τουρκία ανεβάζει το θερμόμετρο στις παραβιάσεις του εναέριου χώρου.

Κάπως έτσι το βάρος πέφτει στον διοικητή της ΥΠΑ κ. Κωνσταντίνο Λιντζεράκο, ο οποίος καλείται να συντονίσει δεκάδες διευθύνσεις και τμήματα με περισσότερους από 2.500 εργαζομένους, χωρίς να έχει υποστήριξη στο ανώτατο διοικητικό επίπεδο.

Σύμφωνα με πηγές κοντά στην υπόθεση, η πλήρωση της θέσης του υποδιοικητή Αεροναυτιλίας αποκτά κατεπείγοντα χαρακτήρα, καθώς στο FIR Αθηνών είναι καθημερινή πια η τόνωση των τουρκικών προκλήσεων στο Αιγαίο. Σημειωτέον ότι κατά παράδοση ο υποδιοικητής Αεροναυτιλίας λειτουργεί ως σύνδεσμος με το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ), το οποίο είναι αρμόδιο για τα στρατιωτικά αεροσκάφη που πετούν στον εθνικό εναέριο χώρο.

Παράλληλα, σε συνέχεια εφαρμογής κοινοτικού κανονισμού, αποτελεί νομική δέσμευση της χώρας η λειτουργία της Γενικής Διεύθυνσης Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας ως αυτόνομης μονάδας της ΥΠΑ, υπαγόμενη στον υποδιοικητή Αεροναυτιλίας.

Πρόκειται για μία κρίσιμη επιχειρησιακή οντότητα καθώς παρέχει τις υπηρεσίες Εναέριας Κυκλοφορίας (Air Traffic Services), Επικοινωνιών, Πλοήγησης και Επιτήρησης (Communication, Navigation, Surveillance) και Αεροναυτικών Πληροφοριών (Aeronautical Information Services). Μάλιστα, στη Γενική Διεύθυνση Φορέα Παρόχου Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας υπάγονται -μεταξύ άλλων- το κέντρο ελέγχου περιοχής Αθηνών και Μακεδονίας.

Η εύρυθμη λειτουργία της συγκεκριμένης μονάδας, όπως σημειώνουν έμπειροι αερολιμενικοί, είναι καθοριστικής σημασίας για την ΥΠΑ και για τη χώρα, καθώς εμπλέκεται σε ζητήματα αεροπορικής ασφάλειας και ΝΟΤΑΜ, οικονομικών υποχρεώσεων (από τα τέλη που καταβάλλουν στο Eurocontrol τα αεροσκάφη που πετούν στο FIR Αθηνών και τα οποία επιστρέφονται στη συνέχεια στη χώρα) και εθνικής ασφάλειας, καθώς αποτελεί «τα αφτιά και μάτια» της χώρας στον εθνικό εναέριο χώρο. Σύμφωνα με έμπειρους αερολιμενικούς, το συγκεκριμένο κενό «είναι σαν να έχεις συνοριακούς φρουρούς χωρίς διοικητή επί μήνες».

Μάλιστα, η εν λόγω απουσία αποκτά διαφορετική βαρύτητα λόγω των πρόσφατων εξελίξεων στο Αιγαίο, όπου συγκεντρώνεται σταδιακά νατοϊκός στόλος για τη διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος, ενώ ανεβαίνει παράλληλα το θερμόμετρο λόγω των τουρκικών παραβιάσεων, αλλά και των προκλητικών κινήσεων στο FIR, όπως το άνευ προηγουμένου πρόσφατο περιστατικό με το πρωθυπουργικό αεροσκάφος.

Στο μεταξύ, πρόβλημα στη φυσιολογική μετάβαση των περιφερειακών αεροδρομίων, τα οποία έως το τέλος του έτους αναμένεται να παραχωρηθούν στην κοινοπραξία Fraport – Slentel, προκαλεί η απουσία υποδιοικητή αεροδρομίων. Και αυτό διότι, σύμφωνα με πηγές κοντά στην υπόθεση, υπάρχουν δεκάδες και αρκετά σοβαρά ζητήματα που θα πρέπει να επιλυθούν κατά τη διάρκεια της μετάβασης, προκειμένου τα αεροδρόμια να παραδοθούν χωρίς εκκρεμότητες στον παραχωρησιούχο που προέκυψε από τον διεθνή διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.

Τον Ιούνιο του 2015 με απόφαση του πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα και του τότε αναπληρωτού υπουργού Οικονομίας και Υποδομών κ. Χρήστου Σπίρτζη ορίστηκαν ο διοικητής και οι δύο υποδιοικητές της ΥΠΑ. Ο νομικός κ. Ευάγγελος Πετρόπουλοςανέλαβε υποδιοικητής Αεροδρομίων, όμως η θητεία του ήταν πολύ μικρή καθώς αποχώρησε ύστερα από μικρό χρονικό διάστημα. Ο κυβερνήτης αεροσκαφών κ. Κάρολος Λάμπρου ορίστηκε υποδιοικητής Αεροναυτιλίας, όμως παραιτήθηκε λίγους μήνες μετά για τυπικούς λόγους, σύμφωνα με πληροφορίες.

Στο μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Υποδομών φέρεται να εξετάζει τον ορισμό νέων υποδιοικητών στην ΥΠΑ όταν θα ολοκληρώσει το σχέδιο νόμου για την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας, που αποτελεί μνημονιακό προαπαιτούμενο, όπως έχει αποκαλύψει «Το Βήμα».

Το σχέδιο νόμου θα περιλαμβάνει το νέο οργανόγραμμα της ΥΠΑ, αλλά και ρυθμίσεις που θα τροποποιήσουν τον «νόμο Ρέππα» και τον «νόμο Χατζηδάκη» για την Υπηρεσία, ενώ θα δημιουργήσουν μία δομή για την οικονομική ρύθμιση των δύο συμβάσεων παραχώρησης των 14 αεροδρομίων, όπως ζητούν οι δανειστές.