Με στόχο να διευκολύνει την πρόσβαση στη γνώση σε ανθρώπους που δεν έχουν το απαραίτητο εισόδημα, η εκπαιδευτική εταιρεία Coursera παρέχει από τον περασμένο Ιούλιο που ιδρύθηκε δωρεάν online σεμινάρια από μερικά από τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια και τους καλύτερους καθηγητές σε όλο τον κόσμο. Τώρα, όμως, θέλει να προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα, καθώς ανακοίνωσε πως από το επόμενο ακαδημαϊκό έτος θα προσφέρει επίσης μαθήματα επ’ αμοιβή, τα οποία θα εξασφαλίζουν διδακτικές μονάδες σε όσους τα παρακολουθήσουν.
Αν και αρκετά υψηλού επιπέδου, τα δωρεάν σεμινάρια που φιλοξενούσε μέχρι σήμερα η Coursera στην πλατφόρμα της είχαν το μειονέκτημα ότι, με την ολοκλήρωσή τους, ο σπουδαστής λάμβανε μέσω ταχυδρομείου ένα ανεπίσημο πιστοποιητικό, υπογεγραμμένο από τον καθηγητή, που απλώς πιστοποιούσε ότι παρακολούθησε το σεμινάριο με επιτυχία. Τα καινούρια μαθήματα, αντίθετα, θα αναγνωρίζονται από χιλιάδες κολέγια και πανεπιστήμια στις ΗΠΑ. Αν και, για να τα παρακολουθήσει κανείς, θα πρέπει να καταβάλει δίδακτρα.
Για την πιστοποίηση των καινούριων μαθημάτων, η εταιρεία θα συνεργαστεί με τον ACE College Credit Recommendation Service (ACE CREDIT), έναν οργανισμό που αναλαμβάνει να αξιολογήσει τα εκπαιδευτικά προγράμματα που προσφέρουν διάφορα ακαδημαϊκά ιδρύματα, πιστώνοντάς τους διδακτικές μονάδες οι οποίες αναγνωρίζονται από περίπου 2.000 κολέγια και πανεπιστήμια στις ΗΠΑ. Παράλληλα, για να διασφαλίζεται πως όποιος παρακολουθεί κάποιο online σεμινάριο είναι κι αυτός που θα δώσει το τελικό διαγώνισμα σε αυτό, η Coursera θα αρχίσει να χρησιμοποιεί τεχνολογίες που θα αναλαμβάνουν τον ρόλο που παίζουν στις συμβατικές εξετάσεις οι επιτηρητές, όπως τεχνολογίες αναγνώρισης προσώπου, οι οποίες μέσω της webcam θα πιστοποιούν την ταυτότητα του σπουδαστή.
Με ιδρυτές τους Daphne Koller και Andrew Ng, καθηγητές στο πανεπιστήμιο του Stanford, η Coursera εξαρχής δεν ήταν μία μη κερδοσκοπική εταιρεία – παρόλο που μέχρι σήμερα η πλατφόρμα της περιλάμβανε αποκλειστικά δωρεάν σεμινάρια. Τα νέα μαθήματα απευθύνονται σε ανθρώπους που δεν θέλουν να σπουδάσουν αλλά δεν έχουν τα δίδακτρα που απαιτεί ένα συμβατικό πανεπιστήμιο για ολόκληρο τον κύκλο σπουδών του, ή σε φοιτητές που ενδιαφέρονται για μαθήματα τα οποία δεν προσφέρει το ίδρυμά τους.
Όπως ανέφερε η Koller στο σάιτ της εταιρείας, ανακοινώνοντας την είδηση: «τα τελευταία χρόνια, λόγω των υψηλών διδάκτρων, αρκετοί φοιτητές δεν καταφέρνουν να τελειώσουν τις σπουδές τους. Ελπίζουμε ότι, παρέχοντας μαθήματα υψηλού επιπέδου, θα επιτρέψουμε σε πολλούς ανθρώπους να ξεκινήσουν το πανεπιστήμιο έχοντας ήδη εξασφαλίσει κάποιες διδακτικές μονάδες, για να μπορούν να πάρουν το πτυχίο τους με λιγότερα χρήματα και σε μικρότερο χρόνο». Η Koller δεν παραλείπει επίσης να τονίσει ότι στόχος είναι η πλατφόρμα θα λειτουργήσει ως συμπλήρωμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, και όχι ως υποκατάστατο.
Από την άλλη μεριά, η πρωτοβουλία αυτή θα μπορούσε να φέρει στην επιφάνεια επικρίσεις που μέχρι τώρα δεν διατυπώνονταν ανοικτά, αφού τα μαθήματα ήταν αποκλειστικά δωρεάν. Έτσι, πολλοί αναλυτές ήδη επισημαίνουν πως, στην παρούσα του μορφή, είναι ασαφές αν καλύπτει τη συγκεκριμένη περίπτωση το νομικό πλαίσιο που διέπει την εκπαίδευση στις ΗΠΑ. Επίσης, αρκετοί ειδικοί αμφισβητούν το γεγονός ότι ένα online σεμινάριο μπορεί να συγκριθεί με τα μαθήματα που παρακολουθούνται στα αμφιθέατρα.